FIETSEN DIE GEHEEL NAAR DE WENSEN

VAN DE KLANT ZIJN OPGEBOUWD

 
   

CANNONDALE E-BIKE

Cannondale maakt al tientallen jaren racefietsen, mountainbikes en sportfietsen van zeer hoge kwaliteit en zijn erg populair. 

Cannondale behoort tot een van de meest gerenommeerde merken en het is dan ook logisch dat Cannondale zich ook is gaan richten op de veel grotere markt voor elektrische fietsen. Nee, geen Gazelle, Batavus, Koga of Sparta maar een echte Cannondale met de onderscheidende kenmerken waar Cannondale zo bekend mee is geworden.



 
 
   
   
 
 

       Cannondale

       type F43

       


       

 
 

  

 CANNONDALE
E-BIKE
   
 
 
   


   

Waarom nu juist een Cannondale E-Bike?

Allereerst het frame, het frame geeft karakter aan de fiets. Een Cannondale E-bike is licht, wendbaar en voelt strak aan. Geen slappe, trage fiets maar een kordaat handelende fiets waar u zich meteen op thuis voelt, geen angstige momenten in een bocht of tijdens het remmen, op een Cannondale voelt u zich veilig!

Dat komt door het zeer strakke frame met oversized maten van de framebuizen. Iedere framebuis is speciaal ontwikkeld om de krachten op te vangen en om de fiets lekker te laten rollen.
De zeer sterke en lichte voorvorken zijn ook in een verende uitvoering verkrijgbar waarbij het unieke Cannondale Headshok systeem is toegepast.

Dit systeem heeft de vering tussen de vorkpoten en het frame zitten en is daarom vele malen beter dan het gebruikelijke veersysteem waarbij de vorkpoten in-en uitveren. Deze techniek komt rechtstreeks uit de mountainbike-techniek en is een patent van Cannondale. Dit maakt de verende vork strak en stabiel en geeft dat veilige gevoel in bochten en oneffenheden op de weg. De verende vork weegt slechts 1465 gram en dat maakt de Cannondale E-bike lichter.

Remmen

Op alle Cannondale E-bikes is het top merk onder de schijfremmen gemonteerd: Magura. Een hydraulisch meesterwerk om met een zeer lichte en natuurlijk aanvoelende dosering zeer krachtig te kunnen remmen als dat nodig is. De Cannondale E-bike is daarom perfect geschikt om in een bergachtige omgeving te gebruiken en dus met name voor fietsvakanties.

Motor

Cannondale monteert Bosch motoren en accu's van het type:

  • Bosch Active line, 25 km/uur, 250W, 48Nm koppel en een 288wh/400wh accu. Deze motoren zijn op alle fietsen met spatborden gemonteerd met de naam Cannondale Mavaro.
  • Bosch Classic line, 25 km/uur, 250W, 48Nm koppel en een 400Wh accu. Deze motoren zijn op de Cannondale's van het type Kineto gemonteerd: de sporthybride zonder spatborden en dragers.
  • Bosch Performance line, 25km/uur, 250W, 50Nm koppel en een 400Wh accu. Deze motoren zijn op 29-er mountainbikes gemonteerd met de naam Cannondale Tramount.

Even iets over het Bosch systeem..

Er zijn verschillende aandrijvingtechnieken. Er zijn Elektrische fietsen met de motor in het voor- of achterwiel of (zoals bij de Bosch systemen) met de aandrijving direct op de trapas. De verschillende systemen hebben voor en nadelen.

De motor in het voorwiel heeft als voordeel dat deze ook achteraf gemonteerd kan worden en standaard fietscomponenten zijn mogelijk. Er kleven ook nadelen aan dit systeem: de voorwielmotor trekt de fiets vooruit, dat beïnvloedt het stuurgedrag en geeft wat nerveuze rijeigenschappen. 

Veel elektrische fietsen worden uitgerust met de motor in het achterwiel. Het is beperkt mogelijk om een motor achteraf te monteren in het achterwiel.
Echter zijn standaard versnellingssystemen niet of zeer beperkt te monteren. Na reparatie van een lekke band van het achterwiel is bij meerdere merken een computerprogramma noodzakelijk om de mate van ondersteuning goed af te stellen.

Voor beide systemen geldt dat het uitnemen van voor-respectievelijk achterwiel een bewerkelijke handeling is.
Ook is relatief lange bekabeling van voor naar achter de fiets noodzakelijk. Wanneer de accu ook nog op of onder de achterdrager is bevestigd is het zwaartepunt van de fiets geheel aan de achterzijde en dat beïnvloedt het stuurgedrag.

Bij alle elektrische met het Bosch systeem is de aandrijving op de trapas. Een dergelijk systeem is niet achteraf te monteren en de framekosten zijn wat hoger omdat deze speciaal gebouwd moeten worden.

De motor en de accu van de met Bosch uitgeruste elektrische fietsen zijn dicht bij de trapas gemonteerd. De ondersteuning wordt afgegeven op de trapas. De kracht van de berijder en de motor komen tegelijkertijd op deze trapas en dat geeft een heel natuurlijke ondersteuning.

Er zijn geen lange kabels of stekkers noodzakelijk en de kans op storing is daardoor nihil. Bovendien geeft de plaatsing van de motor en de accu een laag zwaartepunt in het midden van de fiets. De fiets is daardoor zeer stabiel en heeft bijzonder prettige rijeigenschappen.

Batterij

De batterij is gemakkelijk te verwijderen om hem op te laden. Bosch ontwikkeld al jaren Lithium-ion batterijen en de verkregen ervaring van het ontwikkelen van de reeks power batterijen heeft er voor gezorgd dat de batterij een goede plek heeft gevonden in deze Cannondale Elektrische fiets.

Actieradius

De actieradius van de Cannondale Elektrische fiets met één volle accu is plus minus 80 km, afhankelijk van de trapondersteuning (eco, tour, sport of speed). Uniek is dat de accu zich in anderhalf uur voor 80% oplaadt, dus als je tijdens een leuke fietstocht even een kop koffie of frisdrank nuttigt rij je zo weer verder! De Lithium-ion accu is na een jaar slaapstand nog steeds bruikbaar, Bosch garandeert dat de accu minimaal 500 volledige ladingen biedt.

Fietscomputer

Ondersteuning niveaus kunt u gemakkelijk aansturen via de bijbehorende fietscomputer en zodra deze wordt verwijderd zal de motor zich uitschakelen. De fietscomputer geeft onder meer informatie over snelheid, actieradius, batterij niveau en afgelegde afstand.